Миколи Студеного та Федора-затворника (17 лютого). Цього дня
вшановується пам’ять преподобного Миколи Студійського. Відсьогодні починалися
звірині (вовчі) весілля, тому святого Миколу Студійського називали “вовчим
сватом”, казали, що лише він знає всі звірині стежки в лісі, а ще де знаходиться вовче лігво чи як пускаються в танок лисиці. До нього зверталися в молитвах і замовляннях від зустрічі з диким звіром.
У народi помiчали, що цей день завжди холодний.
Про примхливу погоду казали, що “Микола однiєю рукою гладить носа, другою ж
за нього щипає”.
День Святої Агафiї (18
лютого). Православна
церква вшановує святу мученицю Агафію, яка постраждала за віру під час гонінь
на християн. Народилася вона в заможній родині. Про неї дізнався місцевий
градоначальник і наказав воїнам привести її. Градоначальник намагався обманом
залучити Агафію до язичницької віри, але вона відмовилася. Її засудили до
тяжких тортур, але спочатку після мук до Агафії прийшов апостол Петро й загоїв
усі рани. Коли ж градоначальник розпорядився продовжити тортури, бог навів
землетрус, і перелякані мешканці звернулися до мучителя з вимогою припинити
знущання з дівчини. Градоначальник відправив її назад у в'язницю, де вона й
померла.
У
народі вважали, що Агафія захищає рогату худобу. Саме тому їй молилися за
здоров'я тварин, просили зберегти їх від пристріту та порчі.
Також
18 лютого – день поминання померлих.
Потрібно помолитися у храмі за їхні душі, особливо це стосується померлих
насильницькою смертю.
Народні
прикмети:
Немає снігу 18
лютого – чекай посухи влітку.
Якщо ударить
мороз – ознака того, що, ймовірно, літо буде спекотним.
Якщо на Агафії
тепло, то зима вже закінчилася – можна очікувати весну.
Якщо на вулиці
стоїть мороз, то літо буде теплим і без дощів.
Вуколи-телятника (19
лютого). У цю пору святкують день ангела люди, що носять iмена Доротей,
Максим, Марiя, Марфа, Фотiй, Христина, Юлiан, Теофiл (Феофiл).
Ушановують
пам’ять преподобного Вуколи, єпископа Смирнського, який прославився як перший
єпископ, який служив у Малій Азії. У свій час Вукола хрестив безліч язичників,
звернувши їх у віру.
У
селі це був час початку отелення. Говорили: «На
Вуколу народилися жуколи» (телята, що народжувалися в лютому). Також
існували спеціальні прикмети, за якими судили про те, якої статі буде теля, як
довго воно проживе. Наприклад: якщо народилися два однакових за кольором телята,
значить, це хороший знак, якщо ж малюки з’явилися з різним забарвленням – чекай
біди. Молилися цього дня про вдале отелення. Як тільки після отелення коров’яче
молоко ставало придатним для пиття, господині варили кашу і замовляли її на
численний приплід, здоров’я худоби.
Холодний Вукола
– в березні буде тепло.
Луки i Парфенiя (20
лютого). На цей день припадають “зимовi дiди”, якi починаються перед
Великим постом. Вiдзначали їх переважно в п’ятницю, яку називали “поминальною”,
або “дiдовою”. Це давнi й високогуманнi обряди поклонiння пращурам. До кожного
дня готували обрядову страву й залишали на нiч для небiжчикiв “щоб дiди
повечеряли”. Деiнде ставили коливо, приготоване з кутi, меду та узвару. До
речi, це їство ще називали “четвертою страшною кутею”, бо готували її на поминки.
Коливо вiдносили й на могилки.
Крiм “зимових”, були ще “веснянi дiди”, якi
припадали на другий тиждень пiсля Великодня, “лiтнi” – в п’ятницю, на
останньому тижнi перед Зеленими святами та “осiннi” – в останню п’ятницю та
суботу перед Пилипiвськими запустами. У цi днi не брали шлюбiв i не
органiзовували розваг.
У
православній церкві шанують в цей день пам’ять святого Захарія Серповидця.
Пророк отримав таке прізвисько, оскільки в одному зі сновидінь побачив великий
серп, що літає в повітрі, який виявився насправді сувоєм з написаними
одкровеннями від Господа. Місячний серп, за народним повір’ям, у цей день був
особливо гострим.
Святому
Серповидцю моляться баби-жниці. Селяни діставали заткнутий в одвірок 25 або 26
грудня серп і показували його місяцю, щоб він гостро нагострив його. Цього дня
серпи кропили святою хрещенською водою. Жителі міст можуть точити
не серпи, а ножі – тоді весь наступний рік їх буде супроводжувати удача й
достаток.
Никифора, Iнокентiя,
Панкрата та Олега (22 лютого). Віддання
свята Стрітення Господнього. Ушанування пам'яті святого
Никифора, мученика за віру. Також православна церква вшановує
пам’ять преподобного Панкратія Печерського — відлюдника, який жив у
ХІІІ столітті. За переказами, він пішов у печери і вів там аскетичний спосіб
життя, проводячи час у молитвах.
За
народними прикметами, з цього дня сильний мороз найчастіше буває лише вночі.
Наші предки говорили: «На Никифора ніч
темна – тікає зима», тобто небо без зірок вказує на ранню весну. Була
традиція на Никифора збирати різне насіння, виставляти його на три ранкові зорі
на мороз і після відкладати зерна до посівної. Уважалося, що тоді рослини
стійкіші до температурних коливань.
Якщо
після 22 лютого наступні 7 днів є холодними – березень буде дуже теплим і
сонячним.
На
деревах сніг налипає – прикмета до того, що скоро буде потепління.
Захід
багряний 22 лютого – чекай снігопаду.
Шумить
ліс – чекай швидкого тепла.
Верещить
свиня – можна очікувати негоди.
Гілки
дерев гнуться під снігом – рік буде врожайним.
Ганни,
Валентини, Прохора й Харлампiя (23 лютого).
Це свято робочої
худоби. Тому обов’язково святять воду й кроплять нею худобу. Святий Харлампiй є
покровителем свiйських тварин. У цей день заможнi селяни, котрi мали чимало
худоби, замовляли молитву. У тих господарiв, якi святкують цей день, тварини
будуть у доброму станi.
До Прохора баба
охала: “Ой, холодно!” А прийшов Прохiр i Влас: “Уже весна у нас!”
На Прохора i
зимонька-зима заохає.
(За матеріалами книги В.Скуратівського
"Місяцелік. Український народний календар"
і О.Воропая "Звичаї нашого народу")
Немає коментарів:
Дописати коментар