Страсний тиждень
Останній тиждень перед Великоднем називається "білим" або "чистим", а в деяких регіонах "чорним". Вiн пов’язаний із розп’яттям Iсуса Христа i є останнiм вiдлiком Великого посту. Кожен день тижня має свою назву в різних регіонах України: Чорна середа, Чистий, або Живий четвер, Великодня п’ятниця, Великодня, чи Страсна, субота тощо. На цьому тижні віруючі люди дотримуються посту так само суворо, як і на першому тижні Великого посту. Старі люди, колись бувало, сповідалися вдруге.
Селяни вірили, що це найкращий час для сівби ранніх ярих зернових культур і гороху - "буде колосисте і без бур'янів".
Чистий четвер
Найважливішим днем цього тижня є четвер, який називається чистим, світлим, великим, страсним або живним. За християнським вченням, цього дня відбулася тайна вечеря Ісуса Христа й апостолів,
а пiзно ввечерi один із дванадцяти учнiв – горезвiсний Iуда – за тридцять срiбнякiв продав свого вчителя, якого й розп’яли опiвночi. Тому вважали, що в четвер оживають усi зловiснi гади i плазуни. Вiдтак люди намагалися в цей день обов’язково вмитися або скупатися, тобто очиститись од грiхiв, як це нібито вчинив один із палачiв Пілат перед тим, як провести екзекуцiю, - вiн вимив руки i сказав: “Я не беру на себе вини, бо не бачу провини в ньому”.
Тайна вечеря. Симон Ушаков. 1685 |
У Карпатах Чистий четвер називали ще “живим”, а тому гуцули з цiєї нагоди розпалювали вогонь i тримали його доти, доки не вигонили тварин на пасовиська. Ним обкурювали домашню худобу вiд злих духiв. Увечерi, пiсля вiдправи в церквi, люди запалювали свiчки i намагалися принести живий вогонь до хати, щоб зробити на сволоковi чорний хрестик.
Інтер'єр української хати. Луганська область. ХІХ ст. |
Існує повір'я, що в Чистий четвер, до схід сонця, ворон носить із гнізда своїх дітей купати в річці. Хто скупається раніше від воронячих дітей, той буде здоровий протягом цілого року. Отож хворі люди купалися, бувало, вночі - "поки ворон дітей не купає", щоб очиститися від хвороб. Викупавшися, хворий набирав зі свого купелю відро води, ніс ту воду на перехресну дорогу і виливав - "щоб там усе лихо зоставалося". При цьому примовляли таке замовляння: "Господи Ісусе Христе! Перехресна дорого! Дай Боже, здоров'я в ручки, в ніжки і в живіт трішки". Обережні люди ранком цього дня з хати не виходили, а як були в дорозі, то обминали перехрестя - "щоб хвороба не вчепилася". Зі здоров'ям пов'язаний звичай стригти дітей у Чистий четвер - "щоб волосся не лізло та щоб голова не боліла".
А на Покутті у Великий четвер дівчата заворожували собі красу. Вони збиралися перед світанком на берегах рік і озер. Як тільки сонце з'являлося з-за обрію, дівчата роздягалися, розпускали коси і стрибали у воду, примовляючи:
Відтворення О.Угланова ("Девы Д'Арии") |
Водане, на тобі русу косу,
Дай мені дівочу красу!
Уночі перед світанком господиня сідала на порозі й виводила з кужеля нитку, сучачи її навпаки: крутила веретеном пальцем від себе. Таку нитку змотували в клубок і зберігали на те, щоб, коли у когось із родини "розійдеться" нога чи рука, перев'язати цією ниткою хворе місце.
У Чистий четвер господині, поруч з іншою роботою, готували сіль для великоднього столу. Вони брали грудку солі, загортали її в ганчірку і клали у піч. Коли ганчірка вже обгорить, сіль збирали і зберігали до Великодня. Уранці на Великдень, як прийдуть, бувало, із церкви і сядуть за стіл розговлятися, господар клав цю сіль на хлібину і все це ставив на покуті під образами. Цю сіль зберігали і давали худобі при шлункових хворобах.
Увечері в церкві відправляються т.зв. "Страсті", під час цього богослужіння запалювалися особливі свічки, які в народній уяві мали велику магічну силу. Їх селяни лили самі, бо "трудова свіча лучче Богові вгодна", і лили їх такими, щоб вистачило надовго (бували свічі завдовжки більше метра й вагою більше чотирьох кілограмів!). Повертаючись із церкви, люди намагалися донести страсну свічку так, щоб вона не погасла. Для цього робили спеціальні ліхтарики з кольорового паперу або фарбованого скла. Полум'яс страсної свічки випалювали (викопчували сажею) хрест у хаті на сволоці - "щоб лиха нечисть хату минала". Її запалювали перед святими образами, коли на мешканців дому нападав страх, а також під час грози - "щоб грім хати не спалив", тому страсна свіча називалася ще "громичною" або "громицею". Запалювали цю свічку й при тяжкій хворобі людей або худоби, під час тяжких пологів; давали в руки вмираючому. Пасічники з цією свічкою ходили до бджільника. У день Стрітення, коли "зима з літом зустрічається", запалювали громицю - "щоб літо зиму побороло", тому Стрітення ще називається "Громицею".
Картина "Русалки. Травнева ніч (за Гоголем)" І.М.Крамського (1871) |
Страсна п'ятниця
Українська ікона "Розп'яття з пристоячими" (Полтавщина, 1680-ті рр.) |
Цього дня не можна працювати, особливо рубати дрова чи щось тесати сокирою. Колись господині робили цього дня лише дві роботи: пекли паски та садили капусту.
"В п'ятницю печуть паски. Як тільки господині посадять паски в піч і загнітять їх свяченою вербою, вони йдуть на город і садять розсаду - "щоб капуста була здорова, як паска". Паски в печі вони накривають хусточками, які потім зберігаються і, як треба, вживаються на підкурювання від бешихи. Якщо верх паски западе або вона виявиться порожня всередині, то це віщує нещастя - хтось, кажуть, помре в цьому році," - записав О.Воропай на Слобожанщині.
Самі ж паски пеклися так: робили опару на молоці, до неї додавали пшеничне борошно та яйця, імбир, настоянку на шафрані й місили тісто. Виробляючи паски, клали їх у високі форми, а зверху прикрашали хрестом із тіста і "шишками". На якийсь час форми з тістом ставили в тепле місце - "щоб паски посходили", потім ставили в напалену піч. У Галичині та Закарпатті паски переважно печуть у вигляді круглого хліба зі спеціальним орнаментом зверху: жайворонок зі складеними вісімкою крилами, мотив геометричного колоса, "баранячі ріжки" та квіти.
Великодня субота
У Великодню суботу роблять крашанки, або, як кажуть на Київщині, "галунять яйця", а в Карпатах - "сливчать сливки". Вважалося, що пофарбовані у п'ятницю яйця швидко псуються, а суботні зберігаються протягом усіх свят. Власне, фарбували яйця протягом свят до Провідної неділі. Шкаралупу крашанок зберігали, бо в народі вірили в її магічні властивості: нею підкурювали хворих на пропасницю, її закопували в городі й полі "на добрий врожай".
Фарбували крашанки (їх мало бути 13: 12 апостолів і Спаситель) природними барвниками у різні кольори, крім чорного. Для жовтого кольору вживали відвар яблуневої кори, для золотисто-коричневого цибулиння, для синього варили проліски тощо.
Крім відомих на всій території України крашанок і писанок, виготовляли й інші види великодніх яєць: крапанки, дряпанки й мальованки.
Немає коментарів:
Дописати коментар