Цікавинки про народні свята
цього тижня
Святі Кузьма і Дем'ян. ХVІІ ст. Лемківська ікона з історичного музею м.Сянок (Польща) |
У давні часи Кузьми-Дем'яна особливо чекала молодь: у цей день робили складчину. Дівчата приносили курей, яких різали і та готували з них страви, а хлопці — солодощі для дівчат та напої. Це був своєрідний конкурс дівочої кулінарної майстерності.
У господарів були свої клопоти. Eсі вирушали до саду та обкопували на зиму дерева. Господині сплітали у вінки вже добре просушену цибулю-сіянку та вішали на жередку в хаті. Там вона висіла до Явдохи (14 березня). Вірили: якщо таку цибулю висадити у грядку, то вона не буде стрілкуватися.
У господарів були свої клопоти. Eсі вирушали до саду та обкопували на зиму дерева. Господині сплітали у вінки вже добре просушену цибулю-сіянку та вішали на жередку в хаті. Там вона висіла до Явдохи (14 березня). Вірили: якщо таку цибулю висадити у грядку, то вона не буде стрілкуватися.
Кузьма i Дем’ян вважалися
захисниками людей i тварин од укусiв змiй та iнших гадiв. Крiм того, їм
приписували покровительство ремесел, зокрема ковальства, дякували за навчання
селян землеробству. Найпишнiше цей день
вiдзначали ковалi – найпочеснiшi фахiвцi селянського середовища; це пiдтверджує
й той факт, що, як не було попа, згоду на шлюб мiг дати коваль. Не випадково
поширене таке прислiв’я: “Кузьма з
Дем’яном ковалi: закують дороги й рiчки – до весни не розкувати”.
Чесний i мудрий коваль посiв
належне мiсце в народнiй творчостi. Вiн символiзує охоронця хлiборобської
працi, винахiдника плуга. В однiй із найдавнiших пiсень, що дiйшла до нас ще з
дохристиянської доби, мовиться:
Благослови, Господи, Кузьма-Дем’ян,
Ладо моє!
У давнину на Кузьму-Дем’яна
справляли “осiннiх дiдiв” – ушановували набiжчикiв (таких вiдзначень,
нагадаємо, було чотири – на кожну пору року).
Якщо розвезе дорогу – не чекай морозiв до початку грудня. Якщо ж Кузьма-Дем'ян скує землю морозом, до весни вона вде не розмерзнеться.
Випаде снiг - на весняну повiнь.
Акундина та Пігасiя (15 листопада). У народi кажуть: “Акундин поспiшає на млин, Пігасiй – сонце
гасить”, “Акундин (Акиндин) розпалює
овин, Пігасiй сонце гасить” (бо дуже
короткий день).
Молотили хлiб.
Ікона святого Юрія зі с.Станилі. Поч. ХІV ст.
Львівський музей українського мистецтва |
У перекладi з
грецької iм’я Георгiй означає “землепашець”. Тому з його iм’ям фольклорна традицiя пов’язує реліктору обрядовiсть весняних скотарських i частково землеробських
культiв. Його ототожнювали з божеством,
що символiзувало
врожай – Ярилом (Яровитом), із чим, можливо,
зв’язанi народнi варiанти його iменi типу Юрiй, Юра, Юр, Єри.
День пам’ятi померлих (17
листопада). Для поминання пропонується готувати страву з нацiональної
кухнi, наприклад, козацьку юшку з риби.
Григорiя (18 листопада). Iм’я Григорiй грецького походження i означає “того, хто бореться”.
Павла, Симеона, Юди, Варлаама, Дмитра (19 листопада). Із ним пов’язують початок льодоставу –
замерзання рiчок i озер.
Архангел Михаїл. 1698 - 1705 рр.
Робота І. Рутковича
|
За народними віруваннями, 19 листопада вiдбувається
зустрiч мiж добрим i вiрним Святим Архангелом Михаїлом та гордим ангелом
Люципером, яка закiнчується запеклою боротьбою – битвою добра проти зла. Діянням архангела присвячено багато фольклорних творів та ікон. За християнською міфологією, ще до створення світу Бог створив ангелів - невидимих, безсмертних і чистих духів, що мають розум і волю. Їх число безмежне. Пророк Даниїл бачив у видінні престол Бога, де тисячі ангелів Йому служили. Але й серед них були бунтівники, яких разом із Люцифером переміг архангел Михаїл. Святий архангел Михаїл — проводир духовної боротьби, адже очолив добрих ангелів у боротьбі проти збунтованих. Звідси і його почесний титул Архистратига (з грецької - верховний вождь). На іконах його зображають як озброєного полководця: шолом на голові, вогненний меч у руках, а під ногами в'ється змій — символ сатани, іноді - терези в руках, на яких він важить душі померлих. У четвертому столітті на честь Архангела Михаїла та інших безтілесних Сил був встановлений окремий празник.
Як
бачимо, Архангел Михаїл виступає ангелом-охоронцем, до якого звертаються з
такими словами:
Бiлий Ангел крилатий,
Iз небес, з височини
Ти нас, хлопцiв i
дiвчаток,
Все вiд злого хорони!
Іде снiг – чекай
зиму снiжну й добру для озимини.
Феодора, Кирила (20 листопада).
Зима сiдає на покуть.
Феодор сидить i землю студить.
З Феодора-студита стає холодно й сердито.
Якщо вiдлига – чекай морозiв.
(За
матеріалами книги В.Скуратівського
Немає коментарів:
Дописати коментар