Русалки в літературі
К.Маковський. Русалки. 1879 |
Першими на цей чарівливий фольклорний образ, для якого характерне трагічне поєднання краси й підступності, звернули увагу поети-романтики початку ХІХ ст. Русалки стають героїнями балад "Заманка" Л.Боровиковського, "Рибалка" П.Гулака-Артемовського та "Мана" М.Костомарова, "Причинна" та "Утоплена" Т.Шевченка. Образ водяних красунь так приваблював Т.Шевченка, що в 1841 році він виконав два начерки
олівцем до балади "Утоплена", а в 1859 році виконав три етюди і малюнок, що у літературі згадується під
назвами "Дніпрові русалки" та "Як русалки місяць ловлять"; а пізніше поет написав баладу "Русалка", де, як і в "Утопленій", вивів образи-антиподи матері та її доньки-русалоньки. А ще ж був перший альманах українською мовою в Галичині "Русалка Дністровая" - революційний на той час вияв вільного народного духу й самоствердження.
Т.Шевченко. Русалки. 1859 |
Народні повір’я про русалок стали підґрунтям балад Ю.Федьковича "Черемська цариця", "Сокільська
княгиня", "Римська княгиня" та "Керманич", у яких розробляється тема зваблювання легеня. Відгомін народних уявлень про звабливу зовнішність русалок відчутний у баладах Я.Щоголева "Лоскотарки" і "Лоскотарочка", героїні яких заманюють хлопця з єдиною метою, щоб "на дні
у чистих водах" залоскотати. Цікаво, що у фольклорі та східноукраїнських літературних баладах русалки
залоскочують свої жертви до смерті, тоді як у західноукраїнських зразках еквівалентом фатальної
розв’язки є заведення русалкою до чарівного підводного царства або "скляного двору", як, наприклад, у
творах Ю.Федьковича чи І.Франка "Керманич". Дніпрова Чайка написала баладу "Русалка", для якої вже характерне різке протиставлення світу буденного, за авторським означенням, “землі брудної”, та уявлюваного,
бажаного; контрастність фантастичного та реального віддзеркалюється в діалозі водяної красуні та селян, котрих хвилюють соціально-конкретні питання: "Чи знають там панство? / Чи власність там є? / І як розібрать, де чуже, де моє?" Прагнення "не обмежувати себе" лише романтичними мотивами позначилося й на витонченості поетичної форми балади
М.Чернявського "Таємниця", в основу якої покладено фольклорно-міфологічні мотиви: дівчина разом з
русалками кидається у став, щоб не виходити заміж за нелюба. Мистецтво музичне і мистецтво поетичне, здається, злилися воєдино й у баладі В.Пачовського "Срібна
русалка".
А ось сучасний твір - невеличка поемка Ігора Пістунова:
ДВІ РУСАЛКИ НАВЕСНІ
З переліску вийшов в поле,
Перейшов, ліг на узліссі
На осонні, глянув в гору
Й задрімав під шурхіт лісу.
Прокидаюсь, сонце сіло,
Вітер стих, на небі зорі,
В кураї зашелестіло
Й випливає щось прозоре.
До дерев підходить крайніх,
Тихо гілку підіймає...
О! Це ж лісова русалка
З польовою ніч стрічає!
Я сховався за ялину,
Пильно нашорошив вуха
І не менше як годину
Перешіптування слухав:
Русалка польова:
Здорова будь, моя сестра зелена,
Чи все гаразд у твоєму обійсті?
Чи шелестять дуби, берези, клени?
Чи цвірінчать птахи в твоєму лісі?
Не вимерзла у затінку ожина?
Як перебули люту зиму лосі?
Чи сильно ліс потерпав від людини?
Ялин багато втратить довелося?
Русалка лісова:
І тобі зичу щастя, сестрице моя жовтокоса,
І бажаю, щоб поле і луг зеленіли,
Щоби землю живили дощі і вечірнії роси,
А вона печерицями й глодом рясніла.
В люту зиму привітний Мороз пожалів мої чада –
Вкрив пухнастим рядном до весни ліс поснулий,
А тваринам своїм лісовим подала я пораду,
Як отаву зелену з-під білого снігу добути.
Навесні розігнала крижинки в струмочку за яром,
Розбудила ведмедя в бар лозі за дубом,
Напоїла оленів і лосів любовним нектаром –
За продовження роду поб’ються нехай, мої любі.
З гілочок всі торішні листочки струсив теплий вітер,
Хай скоріше мені дах новий покривають,
І конвалії й проліски – любощів наших це діти –
Вільну землю строкатим рядном заквітчають.
Русалка польова:
Ото ж бо й є! Ти Вітра полонила
Своїм коханням і не відпускаєш!
Тай без його тепла не родить нива,
А ти цього, сестра, хіба не знаєш?!
Хай доторком своїх долонь, і теплим,
Мої погладить груди, ніжне тіло.
Хай прилетять на озеро лелеки,
Щоби Земля родити захотіла...
Русалка лісова:
Леле, сестро, ти знаєш, вже Вітер на Північ поринув.
Треба швидко щоб зміг хтось його замінити.
Чи не знайдеться близько гарячий привітний хлопчина,
Щоб в любові з тобою зумів змерзлу землю зігріти?
Бачу, півпрозорі тіні
Закружляли коло мене.
Ось уже відчув на тілі
Дотик. Жовте і зелене
У очах замиготіло.
Стало солодко і млосно,
А тікати не хотілось –
Я в любов, як пташка, порснув.
Ще ніколи я до віку
Не кохав так безоглядно.
Почуття – не чоловіку –
Тільки Богу будуть ладні.
Згодом я розплющив очі
Стало зелено у полі.
Тіні дві стояли поруч
Й шепотіли: „Вже доволі”.
Розпрощались дві сестрички,
Місяць повний в небо скреснув.
Я ж пішов собі до річки
Може стріну третю сестру?
Однак найповніше та найліричніше, по-моєму, образ русалки розкрито в драмі-феєрії Лесі Українки "Лісова пісня", головна героїня якої - Мавка - є не просто втіленням краси і беззахисності природи, вона уособлює духовну високість людини, здатну постійно відроджуватися. За мотивами шедевру Лесі Українки було знято фільм "Лісова пісня" (1961).
А 1981 року Ю.Іллєнко зняв російськомовну стрічку "Лесная песня. Мавка".
Джерело: http://web.znu.edu.ua/herald/issues/archive/articles/666.pdf
Немає коментарів:
Дописати коментар