Петрiвка, Петрiв пiст. Розігри. Початок Петрiвки
припадає на другий пiсля Трiйчанського тижня понедiлок, вона триває до Петра і Павла (12 липня). За народним повiр’ям, цей пiст начебто встановлено на прохання
жiнок, чоловiки яких на сiнокосах поїдали всi молочнi продукти (“скопи”), що
збiднювало родинні запаси. Петро переконав у його необхiдностi Павла, котрий
завше тримався чоловiчої сторони. Так буцiмто виник один із найкоротших (але
такий, що не регламентується особливими заборонами) постiв; якщо в iншi запусти
вважається за великий грiх уживати скоромину, то в Петрiвку було можна.
Очевидно, це пов’язано з важкою працею – сiнокосом. До речi, на Петрiвку
випадають найдовшi днi. Згадаймо пiсню “Мала нiчка-Петрiвочка, не виспалася
дiвочка…”
На
понедiлок, тобто на перший день посту, припадають цiкавi обрядодiї похорону Ярила – так званi
“розігри” (на Вiнничинi – “розгари”, “розори”, на Кiроворадщинi – “дядини”). Язичницький бог Ярило уособлював родючу силу весняного сонця. Наші предки уявляли, що в цей час Ярило ходив ночами по полях з вінком маків і хмелю на голові, а в руках носив серп та дозріле колосся жита й пшениці. Перед Петрівкою (за твердженнями деяких дослідників, 3 липня) Ярило ніби помирав - плодюча енергія землі та сонця досягла своєї кульмінаційної точки й пішла на спад. Це явище і символізують похорони Ярила. Їх
вiдзначають лише замiжнi жiнки.
У кожнiй етнографiчнiй зонi були свої вiдмiнностi цього обряду, що мав назву "гонити шуліку". Молоді жінки сходилися, бувало, в шинок, пили горілку, танцювали й співали "сороміцьких" пісень. На Полтавщинi жiнки, зготувавши обiд, потайки вiд чоловiкiв несли його в сад i, поївши, покрикували: “Га-га-га!” Це означало, що в такий спосiб “гонять до Бога шулiку”, котрий мусить передати їхнє прохання, аби Всевишнiй продовжив вiк iнтимного життя.
У кожнiй етнографiчнiй зонi були свої вiдмiнностi цього обряду, що мав назву "гонити шуліку". Молоді жінки сходилися, бувало, в шинок, пили горілку, танцювали й співали "сороміцьких" пісень. На Полтавщинi жiнки, зготувавши обiд, потайки вiд чоловiкiв несли його в сад i, поївши, покрикували: “Га-га-га!” Це означало, що в такий спосiб “гонять до Бога шулiку”, котрий мусить передати їхнє прохання, аби Всевишнiй продовжив вiк iнтимного життя.
На
Вiнничинi ця обрядодiя мала iнший змiст – “гонили шуляка, щоб вiн не хапав
курчат”.
Привертає
увагу дiйство – “замочувати дiйницю” (для великого надою молока). В обiд
гурт жинок ставив на подвiр’ї нову дiйницю. Потiм вони сiдали довкола неї й
“пускали по колу чарку”, виголошуючи рiзноманiтнi господарськi побажання:
Щоб дiйниця не текла,
А хозяйка весела була!
Щоб хозяйка не доспала,
До корови рано вставала.
Щоб корова стояла,
Та багато молока давала!
Не менш
цiкавi були й iншi сценки “розігрiв”. Найстаршу в родинi бабусю садили на
зелену гiлку “з маю”, тобто таку, що збереглася од трiйчанського клечання, i
тягли через усе село до корчми. Бабуся, що удостоїлася такої честi, купляла
могорич. Цей обряд символiзував лiто в образi бабусi, котре ввозили в село.
Дівчата в цей понеділок пускали на воду клечальні вінки, що були виплетені ними першого дня Зелених свят.
Дівчата в цей понеділок пускали на воду клечальні вінки, що були виплетені ними першого дня Зелених свят.
Поряд iз
жартiвливими сценками розiгрували й обрядовi. На Подiллi в перший день Петрiвки
жiнки, у яких народжувалися неживi немовлята або ж помирали малюки нехрещеними,
сходилися на цвинтар i справляли “обiд для дiтей”. Вважалося, що в цей час
лiтають над цвинтарем їхнi дiти i “просять хреста”. Обрядодiя так i
називається: “Справляли дiтям весiлля”.
Існує вірування, що першого дня Петрівки відбуваються "звірячі розгри", а тому до лісу ходити небезпечно. Свійських тварин цього дня годують ліпше, ніж звичайно, особливо догоджають коровам - "щоб користі було більше".
Існує вірування, що першого дня Петрівки відбуваються "звірячі розгри", а тому до лісу ходити небезпечно. Свійських тварин цього дня годують ліпше, ніж звичайно, особливо догоджають коровам - "щоб користі було більше".
Термiн
“розігри” безпосередньо пов’язаний з проводами весни, а вiдтак – iз зустрiччю
лiта. Це пiдтверджують найдавнiшi обряди, генетичне корiння яких сягає
дайбожичої доби. Скажiмо, на Новгород-Сiверщинi в цей день молодь iшла до лiсу,
вирубувала кiлька гiлок берези i, прибравши квiтами, несла iх з пiснями в село.
Гуртом обходила довкола осель, а потiм кидала гiлля в рiчку.
Про давнiй
обряд “розігрiв” довiдуємося iз записiв М.Максимовича. Вiн, зокрема, наводить
свiдчення, що в цей день нашi далекi пращури ховали солом’яну ляльку у виглядi
чоловiка, яка називалася “Кострубоньком”. Гурт жінок, iмiтуючи обряд похорон,
вчиняли ритуальнi голосiння:
Помер, помер Кострубонько,
Сивий, милий голубонько.
Зосталася хатка
I ще сiножатка,
I ставок, i млинок,
Ще й вишневенький садок.
Що у ставок купатися,
А у млинок проспатися,
А у садок погуляти –
Кострубонька поминати!
Згодом цей обряд перейшов до весняних дiйств.
Зiбравшись на лузi, дiвчата водили танок довкола “Кострубонька”, роль якого
виконувала з них та, що стояла посеред гурта. Решта ж, ведучи хоровод,
наспiвувала:
Помер, помер наш Кострубонько,
Помер, помер наш голубонько!
Кобила ж наша бiлобокая,
Не впади з моста,
Не вмочи хвоста.
Дiвчина-Кострубонько
схоплювалася, iншi голосно виводили:
Ожив, ожив Кострубонько,
Ожив, ожив наш голубонько!
В iнших
регiонах дiвчата, взявши Кострубонька за голову, приспiвували:
Що ж я, бiдна, учинила -
Кострубонька не любила?
Таким
чином, петрiвськими “розіграми” й завершувалися трiйчанськi обрядовi дiї. Усi
вони так чи iнакше пов’язанi з природою – бiологiчним переходом од весни до
лiта. Це пiдтверджує й унiкальний пiсенний цикл, який не має аналогiв у iнших
народiв. Маю на увазi так званi
“петрiвочки” чи “петрiвчанi пiснi”. Їх
виконували лише в перiод Петрiвського посту (як вiдомо, в усi iншi
запусти заборонялося спiвати будь-яких
пiсень). Це явище унiкальне в релiгiйнiй практицi.
Про
Петрiвку складено чимало прислiв’їв i приказок:
У Петрiвку день, як рiк.
У Петрiвку мухи роблять на панiв, а в Спаса (19
серпня) – на себе.
Захотiлось йому в Петрiвку льоду (мерзлого; печеної
криги).
Петрiвка – на хлiб голодiвка.
Пiшло вже менi з Петрового дня.
Хлiб на Петрiвку ощаджуй.
Хто в Петрiвку сiна не косить, той зимою i в собак
їсти просить.
(За матеріалами книг О.Воропая "Звичаї нашого народу" і В.Скуратівського "Місяцелік")
Немає коментарів:
Дописати коментар