Цікавинки про народні свята
цього тижня
Цього року на 20 червня припав День Святого Духу, продовжується святкування Трійці. За народними переказами, Дня Святого Духа боїться як вогню всіляка нечисть. Перед сходом сонця в цей день земля відкриває свої таємниці і якщо помолитися Святому Духу, то можна дізнатися, де знаходяться скарби. Цього дня, як і в інші дні Зелених свят, завивали берізку, кидали вінки, у деяких місцевостях сповідувалися тощо.
Федора Стратилата. (21 червня). День встановлений з нагоди перенесення мощів цього святого. Федiр Стратилат походив з мiста Євхаїт. За милосердя Бог
просвiтив його досконалим пiзнанням християнської iстини.
Його ще називають Федором-криничником, бо цей день вважається найсприятливішим для визначення підземних вод з метою спорудження криниці. Для цього напередодні ввечері на місце, призначене для колодязя, кладуть сковороду. Уранці при сході сонця дивляться: якщо сковорода вкрита водяними струмочками, то це вказує на правильне визначення місця. Злегка запотіла сковорода обіцяє маловодну криницю, суха — нічого. Цього ж дня гадають про врожай і погоду.
Федiр Стратилат –
грозами багатий.
Роса
з Федора – на врожай льону i
коноплi.
Марiї, Кирила (22 червня). Зацвiла липа – на тепло й сонячне лiто. Щедрим буде медозбiр.
Бджоли i в шапку меду наносять, аби
був узяток.
Як липа пахтить, то й бджола летить.
Із цим днем пов'язується астрономічний початок літа, день літнього сонцестояння: "На Кирила віддає сонечко землі всю силу". Найдовший день
i накоротша нiч.
На Кирила земля вiддає
травам всю свою силу.
Варфоломiя й Варнави (24 червня). Варфоломій – один iз дванадцяти
апостолiв. Його образ дуже широко використовувався в iконографiї середньовiччя
й бароко. Апостол Варфоломій належав до числа улюблених учнів Христа. Був уродженцем Кани Галілейської, яку неодноразово відвідував Ісус. Учення свого Вчителя проповідував у Малій Азії, Аравії, Ефіопії, Індії та Великій Вірменії, де помер як мученик. За одними свідченнями, був розіп'ятий на хресті, за іншими, — з нього живого здерли шкіру. Варнава — один із 70-ти апостолів. Походив із Кіпру. Мав чудовий дар слова. За переказом, у 60 р. його забили камінням іудеї, бо мали звичай забивати до смерті тих, хто йшов проти їхньої віри.
У сільськогосподарському побуті цього дня бралися до боронування парових. Ворожили про погоду взимку: "Суша на Варфоломія — гострої зими єсть надія".
Із цього часу коротшає день,
тому в народі казали:
Варфоломiй i Варнава дня украли, а ночi
доточили.
Історична цікавинка: 24 червня 1934 року столицю України
перенесено з Харкова в Київ.
Онуфрiя, Онопрiя (25 червня). Святий Онуфрій Великий, преподобний — єгипетський ранньохристиянський святий та пустельник, один із Отців Церкви. Жив у єгипетській пустелі у III ст. Був одним з Отців-пустельників, які мали глибокий вплив на східну духовність у ІІІ-ІV ст. Він так любив євхаристійного Ісуса, що бажав причащатися в пустелі щодня. Господь зробив чудо своєму вірному слузі: два ангели щодня приносили Онуфрієві святе причастя у його печеру, де він строго постив і молився аж до свого святого відходу по небесну нагороду. Крім того, Божим провидінням виросла біля його келії пальма, яка родила багато фініків і близько стало текти джерело води.
О.Воропай записав цікаву легенду, пов'язану з преподобним Онуфрієм. Одного разу польові квіти довідалися від вітру, що злий дідуган Мороз збирається їх поморозити. Квіти поскаржилися Онуфрієві Великому. Преподобному жаль стало квітів, і він пішов до Мороза просити, щоб той не зачіпав їх, але Мороз був таким упертим, що Онуфрій не витримав: він розсердився, схопив сокиру й ударив Мороза обухом по голові. Відтоді Мороз хворів аж до Спаса, а квіти в цей час спокійно цвіли й одцвітали.
Цей день називали ще Петра-поворота. Походження пов'язане з ім'ям Петра Афонського — першого анахорета, тобто самітника Афона. У безлюдній місцевості він прожив 53 роки, де й помер у 734 р.
Оскільки цей день збігається з періодом літнього сонцестояння, у народі він одержав назву Петра-сонцеворота, або просто Поворота. "На Петра Афонського сонце повертає на зиму, а літо — на жару".
У деяких місцевостях цей день був крайнім строком висадження розсади капусти, тому його називали також Петром-капусником. За повір'ями, зозуля кує тільки до Петра.
Це останнiй
термiн сiяння гречки. До Онопрія закiнчували першу косовицю сiна (цього дня селяни вже не косили трави). На Онопрiя вже починали косовицю раннього ячменю – першi жнива яровини. Замовкають пташинi трелi, а тому казали: “На Онопрiя соловей ячмiнним колосом удавився”.
Онопрiй – сонце пiдiпри.
Сонце – на зиму, а лiто на спеку.
На Онопрiя ряснi роси – на добрий врожай.
Як на Петра у червні погода, то на рівнинах буде урода.
Окулини Гречницi, Килини (26 червня). На честь мучениці Акилини, яка постраждала за християнську віру в 293 р.
До цього дня годилося посiяти всi зерновi, навiть
просо i гречку, бо “Килини - останнi посiви”. Цього дня зі свіжих сходів гречки селяни зрізували горстку і прикрашали нею ікони. Готували також мирську кашу з минулорічних запасів гречки. Кашею пригощали жебраків і прочан, які за це бажали господарям доброго врожаю гречки.
Пiсля Килини селяни готували їжу й вечеряли
переважно на вулицi. Це було традицiєю українського селянства.
(За
матеріалами книг В.Скуратівського
Немає коментарів:
Дописати коментар