Цікавинки про народні свята
цього тижня
Архангел Михаїл. Грецька ікона ХІV ст. |
Михайла Чудотворця (19 вересня). Намагалися не працювати, бо хто порушить закон, того неодмiнно настигне
лихо. Про це iснує безліч переказiв. Вiд Михайла починали справляти храмовi
свята, а отже, й варити питний мед (“медовуху”) i влаштовувати “кануни” ("конуни"), тобто спільні святкові обіди. Тому й казали: “До
Михайла й толока файна”. Біля церкви та каплиці розстеляли скатертини, ставили їжу і пропонували всім узяти участь у колективному обіді. Священики та братчики виголошували повчальні промови, тут вирішували всілякі громадські справи, збирали навіть кошти на суспільні потреби. До столу запрошували старців та убогих, частували їх, а на останок щедро обдаровували гостинцями. Гості з сусідніх сіл на храм почергово запрошували до осель, де свято продовжувалося кілька днів.
На храмові свята обов’язково розпродували питний мед. Вибрані з гурту найшляхетніші чоловіки (у народі їх називали братчиками) заздалегідь закупляли стільники і готували з них медовуху. А в центрі села йшла жвава торгівля "конуном". Тут також грали музики, відбувалися веселі забави. Звичайно найактивнішими учасниками свята була молодь. Хлопці запрошували на конун дівчат, пригощали їх смачним напоєм і замовляли танок. Гроші, придбані від реалізації питного меду, йшли на потреби церкви, громадські справи, на допомогу багатодітним родинам і немічним.
Якщо вранці на деревах є іній – чекай багато снігу взимку.
Якщо листя з осики падає "обличчям" угору – зима буде холодною, а якщо навпаки – теплою.
Луки, Макарiя. Друга зустрiч осенi (20 вересня). Готують нацiональнi страви, ходять у гостi до
кумiв, сусiдiв.
Йов Кондзелевич. Різдво Богородиці. 1722 р. Іконостас Загоровського монастиря (Вощатинський іконостас). |
Друга Пречиста, Рiздво Богородицi, Осенини (21 вересня). Перша Пречиста вiдзначається 28 серпня, а Третя
припадає на 4 грудня. Деiнде Другу Пречисту називали “осениною”, адже завершується "бабине літо" й остаточно настає осінь. Рано-вранцi
жiнки виходили на берег рiчки зустрічати матiнку Осенину з вiвсяним хлiбом. У
давніх слов’ян це був день Рожаниць, коли жінки, у яких немає дітей, молилися рожаницям про нащадків (згодом наймали
службу в церкві), а потім справляли обід,
запрошуючи бідних, щоб “молилися Богородиці за її діти”.
Від цього дня вже можна було
засилати сватiв (весiлля справляли тiльки з Покрови). Звiдси й приказка: “Прийшла Пречиста – принесла старостiв
нечиста”.
Пасiчники в цей день
остаточно втеплювали на зиму бджолинi вулики, а власники овець удруге їх
стригли.
Прийшла Перша Пречиста – одягла природа намисто, прийшла Друга Пречиста –
взяла комара нечиста, а прийшла Третя Пречиста – стала дiброва безлиста.
Унесе нечиста – не винесе i Пречиста.
Прийшла Пречиста – на деревi чисто, а прийшла Покрова – на деревi голо.
Друга Пречиста дощем поливає, негаразди зриває.
Праведних Iоакима i Ганни, батькiв Богородицi (22 вересня). Свято народження Богородицi
почало поширюватися серед християн у IV столiттi, а остаточно закрiпилося в VI ст. Пізніше було встановлене свято на честь батьків Діви Марії - Іоакима та Анни.
Петра i Павла горобинникiв, Минодори (23 вересня). Дивляться: якщо
багато вродила горобина – осiнь заплаче дощами, а зима - морозами. Якщо вiтер
пiвнiчно-захiдний – зима буде люта, а пiвденно-схiдний – тепла.
Федори (24 вересня).
Осiннє рiвнодення. Початок затяжних дощiв.
Усякому лiтовi настає кiнець.
Закiнчилося
бабине лiто. Від цього дня корiнь у землi не росте, а замерзає.
Артамона та Сергiя (25
вересня). Змiї повзуть у лiсi й ховаються пiд трухлявi пнi.
На Сергiя рубають капусту.
(За
матеріалами книг В.Скуратівського
Немає коментарів:
Дописати коментар