Цікавинки про народні свята цього
тижня
Афанасiя. Весняне рiвнодення. Свято Жайворонкiв
(21 березня). За народними віруваннями, цього дня вiдбувається зустрiч Сонця з Мiсяцем.
Перший пташиний спів, який можна почути ранньою весною, належить маленькій буруватій пташці з жовтим черевцем - вівсянці: “Покинь сани, вiзьми вiз, викинь
шубу, з печi злiзь”. В українському фольклорі пісня вівсянки імітується ще такими словами: "Діду, діду, сій ячмінь!", "Кидай сани, бери віз-з-з!.. та й поїдемо по рогіз-з-з!" або "Телегіз-з-з!.. покинь сани, бери віз-з-з!"
О.С.Степанов. Журавлі летять |
У народі вірили, що на дванадцятій неділі після Різдва Христового вилітають із вирію журавлі. Б.Грінченко записав народний звичай: "Як летять журавлі, так стань оце та кажи: "Веселик, веселик, колесом, перев'яжи дорогу красним поясом!" А О.Воропай записав таке: "...У нас ще зав'язували вузли на хустці, - але це вже тільки дівчата робили, - і кидали той вузол на землю поперед журавлів, щоб вони побачили. Як побачать, то не полетять далі: покружляють, покружляють і сядуть..."
У народi
кажуть: “Якщо цього дня добра погода – буде
погоже лiто, а сльота – холодне й дощове. Якщо наступного дня погода не
встановиться, то рiк буде сухий”.
Сорок Святих, або Сорок Святих
Мученикiв (22 бререзня). Вважається, що з цього дня має розпочатися справжня
весна.
Тому матерi випiкали з тiста по сорок “жайворонкiв”, чи “голубiв”, i віддавали дiтям, щоб вони, ходячи вулицями,
закликали птахiв із вирiю. Дiти ж, узявши печиво, вибiгали за село, наспiвуючи веснянки, і
залишали "жайворонків" на гілках дерев.
Власне, з
цього дня дозволялося молодi починати веснянковi забави. За звичаєм, цього дня
дiвчата варили сорок вареникiв. Хлопцi, побачивши диких гусей, кидали їм услiд
соломинки з побажанням: “Гуси, гуси! Нате
вам на гнiздечко i на здоров’ячко, а нам на тепло!”. У східних
районах України у цей день молодь «розпочинала вулицю» — своєрідне весняне
дозвілля, яке тривало до Семена (14 вересня).
За традицією, з
цього дня зачинали співати веснянки. У західних районах, де вплив церкви був
значно сильнішим, веснянки виконували від Благовіщення, але найчастіше вони
долучалися безпосередньо до молодіжних розваг на Великдень.
І.Гончар. Веснянки. 1986 |
Але чи не найважливішим обрядовим
дійством цього дня все ж була урочиста зустріч птахів, які поверталися з вирію. У цей
день пекли до сорока коржиків — «жайворонків». Їх роздавали не лише дітям («щоб птиця велася»), а й усім членам
родини. На Бойківщині ці коржики («коцики») кидали ще й бузькам у гнізда, якщо
вони гніздились на подвір'ї. В iнших мiсцях таке печиво вiдносили сусiдам, щоб краще
неслися гуси й висиджували яйця.
Чому так в Україні віддавна вшановують
птахів, які повертають додому із вирію? Згадаймо: не лише птахи відлітають у
вирій. Вирій, за народними уявленнями, — це і «той», «інший» світ, куди
«відлітають» душі покійних предків. Ці давні вірування властиві не лише
українцям, а й багатьом іншим народам. Може, через те такою пошаною й
користуються у нас перелітні птахи, особливо ластівки і лелеки. Недарма важким
гріхом вважалося в народі зруйнувати їхні гнізда.
Відгомін цих вірувань зберігся у чудовій українській казці «Кривенька качечка»,
у сучасній пісні про журавлів на слова Расула Гамзатова, але найповніше — в
українських похоронних плачах і голосіннях.
У такій урочистій зустрічі птахів
найважливішим у давнину, очевидно, був мотив ушанування предків. А вже згодом
на нього нашарувалися інші — те, що ми називаємо «проводами зими», «зустріччю
весни» чи «закликанням весни».
Омшаник (с.Яснозір'я, Середня Наддніпрянщина) |
На пiвднi
України (в iнших регiонах – на Олекси) пасiчники починали
виставляти вулики з омшаникiв. Якщо було холодно, то стукали в стiну,
примовляючи: “Нуте ви, бджоли, готуйтесь, бо прийшла пора. Йдiть i
не лiнуйтеся, приносьте густi меди й рiвнi воски, i частi рої Господу Богу на
офiцур (пожертву), а господаревi на пожиток”.
Але
найсимволiчнiшим був обряд “Топтати ряст”. Вважалося: той, хто напровеснi
потопче його, убезпечить собi життя й здоров’я протягом року. Тому всi, навiть
лiтнi й кволi, виходили в поле i, притупцюючи ногами на зелених сходах, казали:
“Топчу, топчу ряст. Дай Боже, потоптати й
того году дiждати!”. У сучасній мові фразеологізм "топтати ряст" означає "жити, ходити по землі".
Завбачливi
господарi починали готувати збiжжя для раннiх зернових, а жiнки – насiння
капусти.
Хоч цей
день i вважався провiсником весни, але люди вiрили, що можуть бути ще 40
приморозкiв (“Сорок Святих ще принесуть
сорок приморозкiв”). Проте казали, що “на
Сорок Святих сорока має покласти у гнiздо сорок паличок, а глухар – проспiвати
сорок пiсень”.
Якщо в цей день тепло, то стiльки ж днiв утримається гожа
днина, а холодно - бути сорока морозам.
Коли хмарно i мороз, то скоро стане тепло i можна
буде сiяти.
Дружно тане снiг - до активної повенi й буйних
трав.
Сорок Святих сорок лопат снiгу вкинули.
Напитав Сорок Святих i без великого посту.
На Сорок Святих погода – то на гречку урода.
Кiндрата, Григорiя, Анастасiї, Никона, Леонiда, Павла,
Вiктора, Василини, Галини (23 березня).
Якщо цього дня почуєш зозулю – будеш багатий. Прислухайтеся до цiєї народної
поради: уважнiше слiдкуйте за змiнами в природi, вiдчуйте себе її частиною,
почуйте її щедре багатоголосся!
Преподобного Сафронiя, затворника Перечерського,
Захарiя (24 березня).
Якщо в цей день тепло, то й весна буде тепла.
Феофана, Григорiя (25 березня). У народi казали: “Прилети кулик з-за моря – принеси весну з
неволi”.
Якщо цей день припадає на
четвер, то в церквi вiдбувається богослужiння, що має назву Андрiївського
стояння.
Олександра, Никифора, Терентiя, Христини (26
березня). У цей день православна церква вiдзначає Перенесення останкiв святого
Никифора, партіарха Костянтинопольського.
Iснує
прикмета: “Якщо граки прямо на гнiздо
летять, буде дружна весна”.
Михайла (27 березня).
У народi кажуть: “Якщо в цей день над вами
прокричать птахи (крiм ворон) – це знак здоров’я i допомоги”.
Немає коментарів:
Дописати коментар