Цікавинки про народні свята
цього тижня
Луки (31 жовтня).
Крiм осiннього, є й весняний Лука (5 травня). Із цiєї нагоди жартували: “До весняного Луки анi хлiба, анi муки, а
прийшов осiннiй Лука – з’явилися хлiб i мука”.
Уже починали перевозити сiно
з далеких вiдстаней. До цього дня кожен мусить наповнити хлiбними припасами комори.
До Луки не везуть сiна з луки.
Як не придбаєш до Луки, то не буде анi хлiба, анi муки.
ЛИСТОПАД
(полузимник, новембер, падолист, напiвзимник, братчин, студений, пiдзимний, листогній, гнилець, млошний, грудень)
У давнину листопад називали
груднем або грудним – від грудок замерзлої землі.
Листопад – ворота зими.
Листопад – вереснів онук, жовтнів
син, зимі рідний батечко.
У листопаді зима з осінню
бореться.
У листопадi снігу надує –
хлібу прибуде.
Якщо сніг ляже на сиру землю
і не розтане, то весною рано і дружно зацвітуть проліски.
Якщо сніг випаде на мерзлу
землю, тоді напевно можна очікувати в майбутньому році гарного врожаю хліба.
Коли лід на річці стає
грудами – будуть хліба купи.
Вечорниці. І.Рєпін. 1881 р. |
Iвана (1 листопада). Продовжують займатися
тканням, вишиванням рушникiв,
оздобленням стрiчок тощо. Вечорниці мали свої неписані закони. Із
настанням посту, наприклад, помітно зменшувалися забави, особливо пісні й танці.
Дівчата займалися переважно рукодільництвом, а хлопці лише іграми та
розважальними сценками. Василь Скуратівський стверджує: «… на таких сходках, як
правило, не лихословили, намагалися поводитись чемно, притаюючи свої вади, бо
всі були на виду. Не могло бути мови і про пиятику, з якою ми сьогодні майже
безсилі боротися, чи розбишацтво. Таких швидко ставили на місце або ж вилучали
з товариства. Хоч, правда, без цього не обходилося. Але в цілому майже всі
дотримувались давньої звичаєвості.
Ця форма молодіжного дозвілля мала ще одну
цінну рису. Всі чи майже всі хлопці й дівчата були не сторонніми споглядачами,
а безпосередніми учасниками й творцями колективних дійств. І в цьому особлива
перевага традиційних вечорниць, на яких все краще з арсеналу духовної і
морально-звичаєвої культури українського народу не тільки засвоювалось, але й
передавалося наступним поколінням, узвичаювалося, ставало непорушною нормою
життя».
Пряля. В.Тропінін. 1840 р. |
Артема (2 листопада). Iменинник цього дня – близький за духом лiсовi, звiрам i птахам.
Якова (3 листопада).
Народ мовить: “На Якова погода нiякова”.
Проводився обряд “посвячення в парубки”. Коли хлопець дозрiв, вiн мусив “скласти iспит на парубоцтво”: заспівати, станцювати, у крайньому разі дехто
вдавався до частування громади. Тiльки тодi
його залучали до гурту. Винятком були музики: їх залюбки приймали скрiзь i всюди. Дiвчата,
як правило, приймали в гурти без будь-яких умов.
Казанський день – Казанської ікони Божої Матері (4 листопада).
Остаточна межа переходу вiд осенi до зими – мiцно сковується земля, а вiдтак
“морозцям дорогу вказує”.
Якщо цього дня небо заплаче, то слiдом за дощем прийде зима.
Якщо зранку задощить, то надвечiр має пiти снiг – ознака раннiх пролiскiв.
Якова, Гната, Христофора (5 листопада). Якщо пiде град або
снiгова крупа, то на Мотрону (22 листопада) настане справжня зима.
Панаса (6 листопада). Дiвчата ворожили на
суджених.
У народi казали:
“Святитель Панас усю правду скаже”.
(За матеріалами книги
В.Скуратівського
Немає коментарів:
Дописати коментар