Цікавинки про народні свята цього тижня
Богоявлення, чи Бабин вечiр, День святкування 70 апостолiв (17 сiчня). Кроплять хати свяченою
водою. На Закарпаттi жiнки у свяченiй водi замiшували борошно i на дверях та
одвiрках прилiплювали з тiста хрести, щоб “упирi
i всiляка нечиста сила не мала сили”. Дiвчата ж iшли шукати буковi трiски
на подвiр’я, приказуючи: “Самi буковi,
самi буковi!” – це для того, щоб добре збиралися гриби. Вони намагалися “напрясти повісмо, щоб баби не плювали на куделю”, себто не оскверняли
їхньої працi лихими поговірками. Мешканцi лiсових та гiрських районiв намагалися
в цей день не згадувати вовкiв, якi можуть напасти на отару.
Голодна кутя, Голодний Святвечiр (18 сiчня). Готують третю й останню
кутю рiздвяно-новорiчних свят. Називається вона “голодною”, бо з цiєї пори й до
наступного дня, доки не освятять воду в рiчцi, люди говiли, тобто не їли.
Власне, це був останнiй день колядок.
На
Голодний Святвечiр водити “Меланку” здебiльшого дiвчата, хоч у деяких регiонах
робили це й парубки. На бiльшостi територiї України основнi новорiчнi дiйства
завершувалися пiсля Василя.
З голодною
кутею пов’язанi цiкавi обрядодiї “заклинання морозу”. Адже хрещенський холод був
у давнину наймiцнiший. Перед тим, як сiсти вечеряти, господар набирав ложку
кутi, пiдходив до вiкна i тричi казав: “Морозе,
морозе, йди до нас кутi їсти!”.
Пiсля паузи знову звертався: “Не iдеш? То
не йди нi на жито, нi на пшеницю, нi на всяку пашницю!”.
Деiнде
хазяїн виходив на вулицю, окликуючи: “Морозе,
морозе, йди до нас вечеряти, та не морозь наших коней, бикiв, курей, свиней,
жита й пшеницi! А якщо не йдеш, то йди собi на жiноцьку цибулю!”
Це
заклинання морозу було особливою забавою для дiтвори. Вона припадала до вiкон i
на всi лади запрошувала його до вечерi.
Пiсля
цього парубки “проганяли кутю”. Деiнде робили це на Рiздвяний день (21 сiчня).
Взявши макогони, виходили на вулицю i стукали ними у ворота й тини, вигукуючи:
“Геть, кутя, з покуття, а ти, узвар, йди
на базар!” Iншi брали горщики, в яких варилася кутя, i, проказавши
наведений дiалог, розбивали їх об ворота. При цьому, в кого були рушницi, робили
три пострiли.
Залишки
кутi вiддавали курям, а в окремий горщик складали iншi наїдки: “по три ложки для долi”. Її вiщуватиме той, хто останнiм прийде з Йордану,
себто з Водохрещ. А тому всi, хто йшов до рiчки святити воду, намагалися
якнайшвидше прийти додому.
Яскравi зорi на Голодну кутю – щедрий приплiд
бiлих ягниць.
Як на Голодний вечiр вечiр темно, то вродить
гречка.
Водощi,
Водохрещi, Йордана (19 сiчня). Це
третє, найбiльше й завершальне свято рiздвяно-новорiчного циклу, про яке розкажемо окремо.
Iвана Предтечi, Хрестителя (20 сiчня). Цього дня виносили з
хати хлiб i сiль, що лежали на покутi вiд Багатої кутi i, розламавши буханку на
шматочки, годували тварин. Це ж робили i з сiном. З 20 сiчня жiнкам дозволялося
шити i прясти. Не випадково мовиться:
“Пiсля Iвана Предтечi, хто не робить, того б’ють у плечi” чи “Прийшов Iван Предтеча та й забрав свята на плечi”. Справдi-бо, цим днем
закiнчувались зимовi святки.
Омеляна, Пiв-Iвана. Рiздвяний день (21 сiчня). У цей день проводилися “вирядження свят”.
Як правило, 21 сiчня, хоч i не пiст, не вживали
м’ясних страв. Багато народних прикмет пов’язано iз iменем
Омеляна. Означає iм’я Омелян “той, хто
змагається”.
Святкують
переважно жiнки, бо кажуть: “Пiв-Iвана
полоще ложки”. Цей день збiгається з Рiздвом (за старим стилем), а тому його ще називають
“виряджанням”, або “проганянням” свят. Власне, на Рiздвяний день повнiстю
завершуються всi святки зимового циклу. Лiтнi жiнки, прикрасивши гребенi,
ходили вiд хати до хати, а потiм збиралися в однiй з осель за святковий стiл. Увечерi
годилося внести до хати мички й коноворотки (на Сумщинi цю обрядодiю робили на
Голодну кутю), приповiдуючи: “Тiк i притiк причинок приволiк” – себто можна
братися за роботу.
У багатьох
регiонах у цей вечiр молодi парубки “проганяли кутю” за обрядом, наведеним
вище.
Вважалося,
якщо вiтер повiє зi сходу, то лiто буде грiзне, а з пiвдня – грозове. Тому й
мовилося: “Який Омелько, таке й лiтенько”.
Коли
в цей день вiтер з пiвночi, то буде лiто холодне.
Знаменний
день 21 сiчня i тим, що в 1919 роцi у Хустi на народних зборах було проголошено
злуку Карпатської України з Українською Народною Республiкою.
Пилипа (22 сiчня). День пам’ятi святителя Пилипа, митрополита Московського,
чудотворця. Iм’я Пилип – слов’янського походження i означає того,
хто любить коней.
День 22 сiчня оголошений Днем соборностi
України. У 1919 роцi Директорiя Української Народної Республiки проголосила на
Софiйськiй площi в Києвi злуку всiх українськиi земель в одну Українську державу. Головою Директорiї на той час був
Володимир Винниченко.
Маркiяна (23 сiчня). Його називали ще
“Грицем-лiтозазивачем”, Днем Григорiя-лiтовказiвника, або Григорiя Ниського (Григорiй
– молодший брат Василя Великого (Василiв день – Старий Новий рiк), один із
найвiдомiших богословiв i дiячiв християнської думки).
У цей день
по снiговi примiчають, яким буде лiто: дощовим чи сухим. Вважається: якщо
дерева в снiгу – небо буде синє, а ось якщо iнiй на скирдах сiна (хлiба), то
лiто буде сiрим та мокрим.
Лiто
очiкується дощове, якщо в Григорiїв день хуртовина.
Який день – таке й лiто.
Iнiй на стiжках – на мокрий рiк.
Феодосiя-весняка (24 сiчня).
У цей день
кажуть: Федосiєве тепло на ранню весну
пiшло.
Синонiмiчнi
форми до iменi Феодосiй – Тодось, Теодось, Тодосiй, Феодось. Означає воно
“божий дар”.
(За матеріалами книги В.Скуратівського
Немає коментарів:
Дописати коментар