Водохреща, Водохрещi, Водощi, Йордана (19 сiчня). Це третє, найбiльше й
завершальне свято рiздвяно-новорiчного циклу, де церковний обряд тiсно
переплiтався з народним, зберiгши красу й урочистiсть. З ним пов’язують
хрещення на Йорданi Христа. Коли Iсус увiйшов у
рiчку та Iоан поклав руки на голову Христа,
над ним розчинилося небо, i зiйшов Дух Святий в образi бiлого голуба, а також почувся з неба голос Бога Отця: ”Це мiй син улюблений, в якому все моє
благоволiння”.
Вiдтак у всiх селах, де були церкви, святили
воду. Зранку чоловiки йшли до рiчки чи ставка, вирубали з льоду хреста
(“йордана”), ставили його поруч з ополонкою i обливали червоним буряковим квасом.
Пiд обiд священик, виголосивши молитву, освячував воду, занурюючи в неї
срiбного хреста. Пiсля цього випускали в повiтря кiлька пар голубiв i чинили
гучну стрiлянину з порожнiх набоїв.
Люди
набирали собi у глечики святої водицi i берегли її цiлий рiк, ласкаво називаючи
водичкою-йорданичкою, бо це була жива вода, яка приносила здоров’я i красу.
Потiм найсмiлiшi юнаки купалися в
ополонцi i всi спiвали:
Йордан, Йордан, вода студененька,
Пречиста Дiва воду брала,
Своє дитя напувала.
Священик ходив по селу i скроплював святою водичкою-йорданичкою кожну
оселю, щоб до людей у двiр приходило тiльки щастя, щоб обминали їх нечистi сили
злі. А маленькi колядники бiгли попереду гукаючи:
Роди, Боже, жито, пшеницю, кiрилейся!
Вони добре знали, що давньогрецкi слова
“карiе, елейсон”
означають “Господи, помилуй”. Про це їм говорила бабуся.
I знову колядники заходили до кожної хати.
Люди
ходили в гостi одне до одного. Молодь колядувала, влаштовувала iгрища, катання
на санках.
Вiддавна в
народi посвячену на Водощi воду вважали своєрiдною панацеєю од багатьох недуг;
нею також святили будiвлi, тварин, збiжжя тощо. I ось загадка: водохрещенська
джерелиця може зберiгатися протягом року. Чумаки брали її з собою в дорогу,
козаки – в похiд. Дехто схильний
вважати, що свiжостi сприяє срiбло вiд хреста, церковники стверджують:
пiд час обряду прикликається благословення Боже на воду й передається
благодатна сила.
До
Водохрещ жiнки намагалися не полоскати у водi бiлизни, бо “там чорти сидять i можуть
вчепитися”. У посвячену воду дiвчата клали калину чи коралi й умивалися,
аби щоки були рум’яними. Загалом до Водохрещ, протягом усiх свят, жiнки не
ходили по воду, це робили тiльки чоловiки..
Увечерi
газда, взявши спецiально випечений хрестоподiбний хлiб (“пирiг”, на Закарпаттi
– “карачун”, “хлiбець”), iшов до хлiва i вiв сам iз собою такий дiалог: “Хто йде?” – “Бог!” – “Що несе?”- “Пирiг!”.
Потiм заходив у стайню, благословляв тварин i, розламавши хлiб на шматочки,
роздавав їм.
Наступного
ж дня господарi виводили на вулицю молодих лошат i волiв, щоб “об’їздити” –
привчити до майбутньої працi. Їздили верхи на конях доти, доки тi не спiтнiють,
а тодi освячували їх водою. Подiбний обряд – запрягання в сани молодих лошат i
волiв, так зване “гуртове об’їжджання” , - влаштовували й на Новий рiк.
Пiсля
Водохрещ, вважалося, мають слабнути морози. Тому казали:
Трiщи не трiщи, а вже минули Водохрещi.
Яскравi хрещенськi морози городять бiлi ярки.
Із цим
святом пов’язанi й прикмети:
Коли на Водохрещi риба табуном ходить – на рої
добре.
На Водохрещi день теплий – буде хлiб темний.
Якщо похмуро - хлiба буде вдосталь.
Йде лапатий снiг – на врожай.
Якщо зоряна нiч – вродять горiхи й ягоди.
Коли на Водохрещi випав повний мiсяць – буть
великiй водi.
Якщо iде снiг – на врожай гречки: вранцi –
ранньої, вдень - середньої, а ввечерi –
пiзньої.
Якщо вдень випав iнiй, то у вiдповiдний день треба
сiяти пшеницю.
Пiд час освячення води йде снiг – добре
роїтимуться бжоли й колоситимуться хлiба.
Ідучи на
Йордан, люди вiрили: якщо пролетять
поперед корогви горобцi, то велика
смерть на дiтей буде, граки – на молодь, а гуси – на лiтнiх.
(За матеріалами книги В.Скуратівського
"Місяцелік. Український народний календар")
І остання колядка цього року
Немає коментарів:
Дописати коментар